• ul. J. Długosza 7, 27-600 Sandomierz
  • (15) 832-52-45

Algorytmy i kody (pp)

Wszystkie informacje o naszej szkole

Tematy i zagadnienia

  1. Algorytm i kod.
    • pojęcie algorytmu
    • sposoby zapisu algorytmów
    • zapis liniowy
    • zapis blokowy
  2. Język programowania Python.
    • charakterystyka Pythona
    • instalacja interpretera
    • interaktywny interpreter Pythona
    • rozszerzona konsola IPython QtConsole
    • sumowanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie (całkowite, rzeczywiste) liczb w konsoli
  3. Algorytmy matematyczne.
    • edytor programistyczny i szkielet skryptu w Pythonie
    • przypisywanie wartości liczbowych zmiennym
    • wyrażenia ze zmiennymi
    • uruchamianie/testowanie skryptu w konsoli i w edytorze
    • pobieranie liczb od użytkownika i wykorzystywanie ich w skrypcie
  4. Operacje na tekście.
    • pobieranie danych: imienia, nazwiska oraz wieku
    • długość tekstu: len()
    • dostęp do pojedynczych znaków: notacja indeksowa (tekst jako lista znaków)
    • metody typu string: lower(), uper(), title(), count(), join(), replace()
    • wyprowadzanie komunikatów: print()
  5. Algorytmy warunkowe (1).
    • instrukcja warunkowa if
    • wyodrębnianie bloków kodu: wcięcia
    • znajdowanie najmniejszej liczby
    • zagnieżdżanie warunków
  6. Algorytmy warunkowe (2).
    • badanie możliwości utworzenia trójkąta
    • przypisania wielokrotne
    • badanie możliwości utworzenia trójkąta prostokątnego
    • importowanie biblioteki matematycznej
    • wykorzystanie funkcji sqrt()
  7. Poprawne dane, poprawne obliczenia.
    • zamiana tekstu na liczby (int())
    • zamiana liczb na tekst (string())
    • sprawdzanie poprawności zakresu danych liczbowych (if)
    • obliczanie obwodu i pola prostokąta i koła
    • wykorzystanie stałej Pi
  8. Powtarzanie operacji – pętle.
    • generowanie listy liczb w konsoli: list(range())
    • argumenty funkcji range()
    • przeglądanie listy liczb za pomocą pętli for
    • sumowanie listy liczb w pętli
    • przeglądanie pojedynczych znaków napisu w pętli
  9. Algorytmy z nieznaną liczbą powtórzeń.
    • pętla while
    • sumowanie pobieranych liczb do spełnienia warunku
    • funkcja sumuj(maks)
    • wykonywanie programu w pętli
  10. Funkcje.
    • definicja funkcji, parametry
    • globalny i lokalny zasięg zmiennych
    • modyfikowanie zmiennych globalnych
    • wywoływanie funkcji, argumenty
  11. Kalkulator.
    • zwracanie wartości przez funkcje (return)
    • funkcje dodaj(), odejmij(), mnoz(), dziel()
    • poprawność danych (try…catch)
    • testowanie poprawności funkcji (assert)
  12. Algorytm Herona.
    • pobieranie długości boków trójkąta
    • sprawdzanie możliwości utworzenia trójkąta
    • wyliczanie współczynnika p = (a + b + c) / 2
    • obliczanie pola wg wzoru: sqrt(p(p - a)(p - b)(p - c))
    • formatowanie wartości liczbowych: .format()
  13. Wizualizacja figur.
    • zasady grafiki żółwia w Pythonie
    • tworzenie okna (Screen) i żółwia (Turtle())
    • metody forward(), right(), left()
    • kwadrat/prostokąt na piechotę,
    • kwadrat/prostokąt w pętli
  14. Rysowanie trójkąta.
    • rysowanie trójkąta o podanych bokach
    • rysowanie trójkąta o podanych kątach
    • rysowanie trójkąta prostokątnego
  15. Proste algorytmy iteracyjne.
    • wyświetlanie liczb parzystych w podanym zakresie
    • badanie parzystości podanej liczby
    • funkcja czy_parzysta(liczba)
  16. Iteracyjne obliczanie silni.
    • schemat blokowy algorytmu
    • implementacja schematu blokowego
    • użycie asercji do sprawdzania poprawności algorytmu
  17. Iteracyjne obliczanie potęgi.
    • schemat blokowy algorytmu
    • implementacja schematu blokowego
    • użycie asercji do sprawdzania poprawności algorytmu
  18. Algorytm Euklidesa – wersja klasyczna.
    • schemat blokowy algorytmu
    • odejmowanie jako operacja podstawowa
    • użycie funkcji nwd(a, b) do skracania ułamka
  19. Losowanie wielu unikalnych liczb.
    • losowanie liczb za pomocą randint()
    • lista jako złożona struktura danych
    • dodawanie i zliczanie elementów listy
    • pobieranie typów użytkownika
    • zbiór jako złożona struktura danych
    • dodawanie elementów do zbioru, operator (not) in
  20. Wykres funkcji liniowej w Matplotlib.
    • generowanie dziedziny i przeciwdziedziny funkcji
    • użycie pętli vs wyrażenia listowe
    • użycie metody plot()
    • opcje wykresu (siatka, tytuł)
  21. Wykresy funkcji w Matplotlib.
    • wykres funkcji nieciągłej
    • wykres funkcji kwadratowej
    • wykresy funkcji trygonometrycznych
  22. Symulacja ruchów Browna.
    • omówienie algorytmu: lista kroków
    • schemat blokowy
    • implementacja w formie funkcji
    • wykres w Matplotlib
  23. Świat Minecrafta.
    • konstrukcja świata w Minecrafcie
    • środowisko testowe w systemie Raspbian
    • API w Pythonie
    • sterowanie postacią Steve’a
    • rodzaje bloków
    • rozpoznawanie bloków
  24. Orientacja w trzech wymiarach.
    • umieszczanie pojedynczych bloków
    • budowanie prostych 2-, 3-wymiarowych struktur geometrycznych
    • użycie pętli do budowania
    • wypełnianie 3-wymiarowej przestrzeni blokami
  25. Piramida.
    • tworzenie kamiennej podłogi
    • wypełnianie przestrzeni powietrzem
    • iteracyjne budowanie piramidy
  26. Wizualizacja ruchów Browna w Minecrafcie.
    • generowanie i zapisywanie listy współrzędnych cząsteczki
    • umieszczanie bloków znaczących ruch
    • łączenie bloków odcinkami
    • wykres pionowy
  27. Projekt GUI kalkulatora BMI w HTML-u.
    • struktura strony HTML
    • znaczniki HTML używane w formularzach
    • pola tekstowe
    • przyciski
    • wykorzystanie definicji CSS do określenia wyglądu formularza
    • atrybuty walidacji HTML 5
    • Form Validation UX in HTML and CSS
  28. Kalkulator BMI w JavaScript.
    • obsługa zdarzeń za pomocą JavaScript.
    • kliknięcie przycisku
    • odczyt wartości pola tekstowego
    • walidacja danych wejściowych w JS
    • inne zdarzenia
    • wyświetlanie wyników
  29. Podstawy PHP.
    • łączenie kodu PHP i HTML
    • odczyt danych z żądań GET i POST
    • wyprowadzanie danych
    • testowanie kodu PHP
  30. Kalkulator BMI po stronie serwera.
    • walidacja danych wejściowych w PHP
    • przygotowanie szablonu odpowiedzi
    • zwracanie odpowiedzi klientowi

Uwaga: lista zagadnień może ulec zmianom.