Jak studiować w warunkach reformy szkolnictwa wyższego?

Wszystkie informacje o naszej szkole

Jak studiować w warunkach reformy szkolnictwa wyższego?

SPOTKANIE INFORMACYJNE DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
 „POLSKIE UCZELNIE W EUROPEJSKIM OBSZARZE SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
 NOWE WARUNKI, MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY ZAWODOWE DLA ABSOLWENTÓW”

Sandomierz, Dom Katolicki, 4 grudnia 2012 r. godz. 10.00 – 13.45

Proces Boloński zapoczątkowany został podpisaniem w 1999 roku dokumentu zwanego Deklaracją Bolońską, którego istotą są zmiany w systemach szkolnictwa wyższego w Europie. Zmiany te miały na celu utworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego - EOSW, czyli obszaru, w którym istniałby szeroki dostęp do wysokiej jakości kształcenia na poziomie wyższym, a także zapewnione byłyby odpowiednie warunki do mobilności studentów, absolwentów i pracowników uczelni.

Od 1999 roku do dzisiaj liczba sygnatariuszy Deklaracji Bolońskiej wzrosła z 29 do 47 krajów i obejmuje także kraje pozaeuropejskie. Oznacza to, że do marca 2010 r., kiedy oficjalnie ogłoszono utworzenie EOSW, aż 47 krajów rozpoczęło wdrażanie wspólnie uzgodnionych reform, a także wypracowało zasady wzajemnej współpracy dające ich obywatelom możliwość zdobywania wysokiej jakości wykształcenia w kraju oraz rozwoju osobistego poza granicami własnej ojczyzny.

Komisja Europejska wspiera krajowe Zespoły Ekspertów Bolońskich (National Teams of Ds. Experts) w 31 krajach ze środków programu „Uczenie się przez całe życie”, oraz ekspertów ds. reformy szkolnictwa wyższego (Higher Education Reform Experts) w 27 krajach partnerskich programu Tempus. Działania polskiego Zespołu Ekspertów Bolońskich koordynuje Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Spotkanie informacyjne w Sandomierzu było współorganizowane przez I LO Collegium Gostomianum w Sandomierzu oraz Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie i zostało sfinansowane z budżetu na działania Ekspertów Bolońskich w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.

Spotkanie poprowadzili:

Dr hab. Marek Wilczyński – prof. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie – ekspert boloński; Temat wystąpienia – „Jak studiować w warunkach reformy szkolnictwa wyższego?”
Mgr inż. Monika Domańska  - AGH w Krakowie – ekspertka bolońska.

Tematy wystąpień: „Studia za granicą – jak i dlaczego? Mobilność i internacjonalizacja studiów wyższych”; „Zatrudnialność i rynek pracy. Co pomaga w znalezieniu i utrzymaniu pracy po studiach?”

Po wystąpieniach odbyła się sesja  pytań i odpowiedzi z udziałem ekspertów, na temat korzyści i zmian, jakie przynosi reforma szkolnictwa. Wszyscy uczestnicy otrzymali materiały przygotowane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie.

Materiały informacyjne z sesji będą dostępne na stronie www.ekspercibolonscy.org.pl