Sukcesy w LI Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego (04.2021)

Wszystkie informacje o naszej szkole

Sukcesy w LI Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego (04.2021)

W tym roku szkolnym Olimpiada Literatury i Języka Polskiego została zorganizowana przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie już pięćdziesiąty pierwszy raz. Z naszej szkoły wzięły w niej udział uczennice klasy 3F – Marcelina Chmielewska i Wiktoria Styczeń. Zostały one zakwalifikowane do etapu okręgowego w Kielcach na podstawie prac napisanych na etapie szkolnym na tematy:

  1. Wpływ maszyny parowej, telegrafu i kolei żelaznej na codzienne życie w świetle wspomnień i publicystyki romantycznej.
  2. Zaraza jako temat literacki w Alpuharze Adama Mickiewicza i Ojcu zadżumionych Juliusza Słowackiego.

Drugi etap olimpiady składał się z części pisemnej i ustnej. W pierwszej części uczennice rozwiązały test językowy oraz napisały rozprawy na tematy:

  1. Co "mówi" wiatr? Przyroda jako rezoner i świadek historii.
  2. "Nie dbają moje papiery
    O przeważne bohatery (…)
    Ale śmiechy, ale żarty
    Zwykły zbierać moje karty"
    (Jan Kochanowski, Na swoje księgi)

    "I śmiech niekiedy może być nauką,
    kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa"
    (Ignacy Krasicki, Monachomachia)

    "Z pewnością śmiech jest ważny, o ile przekonuje nas, że rzeczywistość, skoro jest mało poważna, jest też mało groźna."
    (Leszek Kołakowski, O śmiechu)

    Rozrywka, pouczenie, refleksja, terapia, poruszenie sumień… Na wybranych przykładach rozważ zagadnienie śmiechu w literaturze – form, jakie przyjmuje i funkcji, jakie pełni.

Wysoka ocena tych prac pozwoliła Marcelinie i Wiktorii wziąć udział w części ustnej, podczas której prezentowały swoją wiedzę z różnych dziedzin języka polskiego: historii literatury, poetyki, gramatyki, nauki o języku. Wypowiedź Wiktorii Styczeń zapewniła jej udział w centralnym etapie olimpiady. 15 kwietnia tego roku napisała rozprawę na temat: "Homo viator dawniej i współcześnie. Cele, kierunki i sposoby podróżowania. Formy gatunkowe relacji z podróży. Omów te kwestie na przykładzie wybranych utworów literackich." Dzięki niej zdobyła tytuł finalistki LI OLiJP, co zapewnia jej zwolnienie ze zdawania matury z języka polskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym z najwyższą punktacją.

Opiekunką uczennic była Renata Stawowy, recenzentkami prac na etapie szkolnym panie Agnieszka Kunys-Łukawska i Bożena Myl-Ciszkiewicz.

Serdecznie gratulujemy!