Sukcesy w LI Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego (04.2021)
W tym roku szkolnym Olimpiada Literatury i Języka Polskiego została zorganizowana przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie już pięćdziesiąty pierwszy raz. Z naszej szkoły wzięły w niej udział uczennice klasy 3F – Marcelina Chmielewska i Wiktoria Styczeń. Zostały one zakwalifikowane do etapu okręgowego w Kielcach na podstawie prac napisanych na etapie szkolnym na tematy:
- Wpływ maszyny parowej, telegrafu i kolei żelaznej na codzienne życie w świetle wspomnień i publicystyki romantycznej.
- Zaraza jako temat literacki w Alpuharze Adama Mickiewicza i Ojcu zadżumionych Juliusza Słowackiego.
Drugi etap olimpiady składał się z części pisemnej i ustnej. W pierwszej części uczennice rozwiązały test językowy oraz napisały rozprawy na tematy:
- Co "mówi" wiatr? Przyroda jako rezoner i świadek historii.
- "Nie dbają moje papiery
O przeważne bohatery (…)
Ale śmiechy, ale żarty
Zwykły zbierać moje karty"
(Jan Kochanowski, Na swoje księgi)
"I śmiech niekiedy może być nauką,
kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa"
(Ignacy Krasicki, Monachomachia)
"Z pewnością śmiech jest ważny, o ile przekonuje nas, że rzeczywistość, skoro jest mało poważna, jest też mało groźna."
(Leszek Kołakowski, O śmiechu)
Rozrywka, pouczenie, refleksja, terapia, poruszenie sumień… Na wybranych przykładach rozważ zagadnienie śmiechu w literaturze – form, jakie przyjmuje i funkcji, jakie pełni.
Wysoka ocena tych prac pozwoliła Marcelinie i Wiktorii wziąć udział w części ustnej, podczas której prezentowały swoją wiedzę z różnych dziedzin języka polskiego: historii literatury, poetyki, gramatyki, nauki o języku. Wypowiedź Wiktorii Styczeń zapewniła jej udział w centralnym etapie olimpiady. 15 kwietnia tego roku napisała rozprawę na temat: "Homo viator dawniej i współcześnie. Cele, kierunki i sposoby podróżowania. Formy gatunkowe relacji z podróży. Omów te kwestie na przykładzie wybranych utworów literackich." Dzięki niej zdobyła tytuł finalistki LI OLiJP, co zapewnia jej zwolnienie ze zdawania matury z języka polskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym z najwyższą punktacją.
Opiekunką uczennic była Renata Stawowy, recenzentkami prac na etapie szkolnym panie Agnieszka Kunys-Łukawska i Bożena Myl-Ciszkiewicz.
Serdecznie gratulujemy!