Treści kursu
- Algorytmy i sposoby ich zapisu.
- Możliwości i działanie rozszerzonej konsoli Pythona.
- Podstawy Pythona:
- operacje na liczbach i tekście, podstawowe typy danych, konwersja typów,
- operacje na liczbach i tekście, zliczanie i zmienianie znaków, kod ASCII
- operacje wejścia i wyjścia, formatowanie wyjścia,
- szablon skryptu,
- zasady PEP8,
- korzystanie ze standardowych modułów Pythona.
- Instrukcje warunkowe proste i złożone, przykładowe algorytmy warunkowe.
- Algorytmy matematyczne, w tym obliczanie pola trójkąta przy użyciu algorytmu Herona.
- Algorytmy iteracyjno-warunkowe, w tym wymagające badania przynależności wartości do różnych przedziałów.
- Pętle w Pythonie ze znaną i nieznaną liczbą powtórzeń, sekwencje liczbowe, obiekty iterowalne, kontynuowanie i przerywanie pętli.
- Kontrola poprawności danych wejściowych, konwertowanie typów, obsługa wyjątków, pętla zaporowa.
- Algorytmy iteracyjne: sumowanie liczb do spełnienia warunku, liczby (nie)parzyste w podanym zakresie, algorytm Euklidesa w wersji klasycznej i optymalnej, obliczanie silni i potęgi, ciąg Fibbonacciego.
- Napisy jako sekwencje, notacja wycinkowa.
- Funkcje, definicje, parametry, zwracanie wartości, zasięg lokalny globalny, przekazywanie argumentów z pojedynczą wartością i złożonych.
- Testowanie poprawności implementacji funkcji przy użyciu asercji.
- Funkcjonalna implementacja kalkulatora matematycznego.
- Rekurencja, warunki brzegowe, wizualizacja rekurencji w grafice żółwia, przykłady funkcji.
- Rekurencyjne wersje algorytmów iteracyjnych.
- Wykorzystanie iteracji i instrukcji warunkowych algorytmach operujących na tekście: szyfr Cezara, anagramy, palindromy.
- Lista, zbiór i słownik jako złożone typy danych w Pythonie, konwertowanie typów, operacje na zbiorach.
- Generowanie sekwencji losowych.
- Wyliczanie dziedziny i przeciwdziedziny funkcji liniowej, nieciągłej, kwadratowej, funkcji trygonometrycznych.
- Tworzenie wykresów w Matplotlib, opcje wykresów, łączenie wielu wykresów, eksport wykresów.
- Krokowe i iteracyjne rysowanie figur w grafice żółwia, w tym elips i kół.
Uwaga: lista zagadnień może ulec zmianom.