Materiały edukacyjne z informatyki
Kilka dobrych lat temu sprawdzanie poczty polegało na uruchomieniu dedykowanego programu, odbieraniu i przeglądaniu wiadomości offline. W miarę rozwoju internetu popularność zdobył webmail, czyli obsługa konta pocztowego za pomocą aplikacji działających w przeglądarkach. Oczywiste zalety dostępu do poczty online nie przekreślają zalet tradycyjnych klientów poczty, które ewoluując stały się wydajnymi i ergonomicznymi narzędziami do zarządzania tysiącami maili, co w przypadku aplikacji internetowych bywa – mimo wysiłków dostawawców, np. Google'a – niewygodne lub utrudnione.
Przede wszystkim pobrawszy wiadomości z sewera mamy do nich dostęp offline, najważniejsze maile możemy zachować nawet wtedy, gdybyśmy stracili dostęp do swojego konta. Z kolei tworzone przez nas maile doyślnie trafiają do folderu "Wysłane", dzięki czemu możemy w każdej chwili sprawdzić co, kiedy i komu wysyłaliśmy. Jeżeli ustawimy opcję pobierania, a następnie usuwania wiadomości z serwera, unikamy też w pewnym stopniu ryzyka inwigilacji.
Programy pocztowe po skonfigurowaniu konta tworzą srzynki pocztowe dla każdego dodanego adresu. W ich ramach poza zakładanymi domyślnie folderami "Odebrane", "Wysłane", "Niechciane" możemy tworzyć dowolną ilość innych pozwalających na grupowanie wiadomości. Omawiane programy wyposażone są w filtry niechcianej poczty (spamu) oraz możliwość definiowania zasad filtrowania wiadomości na podstawie np. adresu nadawcy, słów zawartych w temacie itp., dzięki czemu wiadomości już podczas pobierania z serwera mogą trafiać do wyznaczonych miejsc.
Oczywiście standardowe metody wyszukiwania wiadomości wg pól "Od", "Temat", "Treść" itp. również są dostępne. Ponieważ nie jesteśmy uzaleznieni od szybkości czy nawet obecności w danej chwili połączenia z siecią, wyszukiwanie i zarządzanie wiadomościami odbywa się szybciej. Dotyczy to również dostępu do załączników.
Do skonfigurowania klienta poczty potrzebne nam są następujące dane:
Dane te uzyskamy na stronach naszego usługodawcy w dziale pomoc lub podobnym zazwyczaj po zalogowaniu się na konto. Gwoli wyjaśnienia: możliwe jest odbieranie i wysyłanie wiadomości bez szyfrowania (na portach: POP 25, SMTP 110), ale wiąże się to z dużym ryzykiem utraty konta, ponieważ dane przesyłane czystym tekstem łatwo podsłuchać.
Na podstawie wieloletniego doświadczenia w pracy z programami pocztowymi działającymi pod systemami Windows i Linuks, można polecić:
Każdy z wymienionych programów potrafi filtrować spam, Sylpheed może wykorzystywać programy zewnętrzne (polecamy sylfilter), Thunderbird i Opera mają wykorzystyują własne mechanizmy. Tak czy inaczej trzeba pamiętać, że aby klasyfikacja spamu był atrafna, trzeb program nauczyć odróżniać wiadomości "dobre" od "złych". Jak to robimy? Po odebraniu wiadomości w Sylpheedzie klikamy je po kolei prawym klawiszem myszki i wybieramy "Set as junk mail" lub "Set as not junk mail". W Thunderbirdzie klikamy wiadomość, a później ewentualnie przycisk "Niechciane", w Operze podobnie.