Programy pocztowe

Materiały edukacyjne z informatyki

Kilka dobrych lat temu sprawdzanie poczty polegało na uruchomieniu dedykowanego programu, odbieraniu i przeglądaniu wiadomości offline. W miarę rozwoju internetu popularność zdobył webmail, czyli obsługa konta pocztowego za pomocą aplikacji działających w przeglądarkach. Oczywiste zalety dostępu do poczty online nie przekreślają zalet tradycyjnych klientów poczty, które ewoluując stały się wydajnymi i ergonomicznymi narzędziami do zarządzania tysiącami maili, co w przypadku aplikacji internetowych bywa – mimo wysiłków dostawawców, np. Google'a – niewygodne lub utrudnione.

Dlaczego warto używać klienta poczty?

Przede wszystkim pobrawszy wiadomości z sewera mamy do nich dostęp offline, najważniejsze maile możemy zachować nawet wtedy, gdybyśmy stracili dostęp do swojego konta. Z kolei tworzone przez nas maile doyślnie trafiają do folderu "Wysłane", dzięki czemu możemy w każdej chwili sprawdzić co, kiedy i komu wysyłaliśmy. Jeżeli ustawimy opcję pobierania, a następnie usuwania wiadomości z serwera, unikamy też w pewnym stopniu ryzyka inwigilacji.

Programy pocztowe po skonfigurowaniu konta tworzą srzynki pocztowe dla każdego dodanego adresu. W ich ramach poza zakładanymi domyślnie folderami "Odebrane", "Wysłane", "Niechciane" możemy tworzyć dowolną ilość innych pozwalających na grupowanie wiadomości. Omawiane programy wyposażone są w filtry niechcianej poczty (spamu) oraz możliwość definiowania zasad filtrowania wiadomości na podstawie np. adresu nadawcy, słów zawartych w temacie itp., dzięki czemu wiadomości już podczas pobierania z serwera mogą trafiać do wyznaczonych miejsc.

Oczywiście standardowe metody wyszukiwania wiadomości wg pól "Od", "Temat", "Treść" itp. również są dostępne. Ponieważ nie jesteśmy uzaleznieni od szybkości czy nawet obecności w danej chwili połączenia z siecią, wyszukiwanie i zarządzanie wiadomościami odbywa się szybciej. Dotyczy to również dostępu do załączników.

Dane konta pocztowego

Do skonfigurowania klienta poczty potrzebne nam są następujące dane:

  • adres e-mail oraz hasło;
  • nazwa serwera POP (pobieranie wiadomości) oraz numer portu dla połączeń szyfrowanych SSL, domyślnie 995;
  • nazwa serwera SMTP (wysyłanie wiadomości) oraz numer portu dla połączeń szyfrowanych SSL, domyślnie 465.

Dane te uzyskamy na stronach naszego usługodawcy w dziale pomoc lub podobnym zazwyczaj po zalogowaniu się na konto. Gwoli wyjaśnienia: możliwe jest odbieranie i wysyłanie wiadomości bez szyfrowania (na portach: POP 25, SMTP 110), ale wiąże się to z dużym ryzykiem utraty konta, ponieważ dane przesyłane czystym tekstem łatwo podsłuchać.

Polecane klienty poczty

Na podstawie wieloletniego doświadczenia w pracy z programami pocztowymi działającymi pod systemami Windows i Linuks, można polecić:

  • Sylpheed – zdecydowanie najlżejszy, najszybszy, bezpieczny i niezawodny program, przechowuje wiadomości w formacie MH, tzn. każdej wiadomości odpowiada plik na dysku. Dzięki temu skrzynkę pocztową niezwykle łatwo archiwizować czy przenosić, co więcej w przypadku nieoczekiwanego zamknięcia programu praktycznie nie ma możliwości uszkodzenia/utraty maili.  Cechą podnoszącą bezpieczeństwo jest wyświetlanie wiadomości w formacie HTML jako tekstu, dzięki czemu nie zagrażają nam skrypty, ukryte obrazki czy zasoby linkowane z zewnętrznych serwerów itp. Program obsługuje wyczki, rozprowadany jest na licencji GPL. Zobacz: dodawanie konta.
  • Mozilla Thunderbird – program znany i uznany, jego obsługa przypomina pracę z przegladarką, dysponuje wszystkim, co trzeba, pozwala na import wiadomości z innych programów. Jego możliwości zwiększać można dzięki bogatemu zasobowi wtyczek. Obsługuje w pełni format HTML, domyślnie blokuje zasoby z zewnętrznych serwerów. Bardziej zasobożerny i wolniejszy niż Sylpheed. Dosyć prosta archiwizacja i przenoszenie wiadomości. Zobacz: dodawanie konta.
  • Opera Mail – wcześniej stanowił część przeglądarki Opera (do wersji 12), teraz jest to osobny program, dostępny, jak na razie pod system Windows (poprzednia zintegrowana wersja działa na Linuksie). Posiada kilka ułatwień i innowacji, m. in. łatwy dostęp do załączników, ale ma też wady: zasobożerność i zamrażanie się interfejsu podczas odbierania wiadomości, które przechowuje w formacie plików .mbs. Nieco trudniejsza archiwizacja i przenoszenie wiadomości. Zobacz dodawanie konta i praca z programem (wersja 12.x).

Niechciana poczta

Każdy z wymienionych programów potrafi filtrować spam, Sylpheed może wykorzystywać programy zewnętrzne (polecamy sylfilter), Thunderbird i Opera mają wykorzystyują własne mechanizmy. Tak czy inaczej trzeba pamiętać, że aby klasyfikacja spamu był atrafna, trzeb program nauczyć odróżniać wiadomości "dobre" od "złych". Jak to robimy? Po odebraniu wiadomości w Sylpheedzie klikamy je po kolei prawym klawiszem myszki i wybieramy "Set as junk mail" lub "Set as not junk mail". W Thunderbirdzie klikamy wiadomość, a później ewentualnie przycisk "Niechciane", w Operze podobnie.

Na skróty
Kontakt