Wycieczka do Krakowa klasy 1E i 2F (11.2023)

Wszystkie informacje o naszej szkole

W środę 8 listopada 2023 r., klasy I E oraz II F wraz ze swoimi wychowawczyniami i Panią Dyrektor, pojechały na wycieczkę integracyjną do Krakowa. Zwiedzanie królewskiego miasta zaczęliśmy od krótkiego spaceru na Rynek Główny, a stamtąd udaliśmy się do Bazyliki Franciszkanów św. Franciszka z Asyżu. Kompleks powstał już w XIII w. i jest jednym z pierwszych ceglanych budowli miasta Krakowa. Wyjątkowy klimat wnętrza bazyliki tworzą młodopolskie dzieła Stanisława Wyspiańskiego – artysta zaprojektował wspaniałe secesyjne polichromie i witraże. Malowidła na ścianach prezbiterium i nawy poprzecznej, tworzą głównie motywy geometryczne oraz roślinne inspirowane popularnymi kwiatami polskimi. Każdy z nas z widocznym zaciekawieniem przyglądał się tym pięknym witrażom i malowidłom na ścianach.

Po wyjściu z bazyliki, udaliśmy się ponownie na Rynek Główny, a tam mogliśmy zwiedzić Kościół Mariacki. Budowla powstała już w XIII w., a jej największą z atrakcji jest Ołtarz Główny wykonany przez Wita Stwosza, który uchodzi za najcenniejsze dzieło sztuki, jakie mamy w Krakowie, a niektórzy uważają, że nawet w całej Polsce. Jest on uważany za najlepszy w Europie przykład gotyckiego ołtarza, zazwyczaj podaje się go także za największy tego typu ołtarz.

Następnie podzieliliśmy się na dwie grupy i zaczęliśmy zwiedzanie Rynku Podziemnego. Spacerując z przewodnikami podziemnym szlakiem turystycznym śladem europejskiej tożsamości Krakowa, poczuliśmy atmosferę panującą niegdyś na średniowiecznym rynku i odkryliśmy związki, jakie łączyły dawną polską stolicę z najważniejszymi ośrodkami handlu i kultury w średniowiecznej Europie. Na przestrzeni wieków poziom krakowskiego rynku bardzo się podniósł, zatem po zejściu do podziemi, przenieśliśmy się o kilka setek lat wstecz, aż do czasów sprzed lokacji miasta w 1257 roku i kilka metrów pod obecny poziom Rynku.

Po wyjściu z Muzeum Historycznego, swoje kroki skierowaliśmy w stronę Galerii Krakowskiej. Tam mieliśmy czas, aby zjeść obiad i zrobić zakupy. Po opuszczeniu galerii, z powrotem wróciliśmy na Rynek Główny, z którego weszliśmy do Pałacu Krzysztofory, gdzie mieliśmy okazję podziwiać wystawę dzieł Włodzimierza Tetmajera, polskiego malarza oraz jednego z czołowych przedstawicieli Młodej Polski.

Po opuszczeniu pałacu, czekała na nas jeszcze główna atrakcja tej wycieczki, a mianowicie spektakl "Śluby panieńskie" w Teatrze Scena "STU". Magia tego miejsca pochłonęła nas wszystkich. Historia zawarta w komedii Aleksandra Fredry, okazała się jeszcze ciekawsza i zabawniejsza, kiedy została wystawiona dla nas na scenie w trochę nowocześniejszej wersji, ale nieodbiegającej zbytnio od oryginału. Mieliśmy okazję podziwiać tak profesjonalnych aktorów, jak Maria Seweryn czy też Andrzej Deskur. Na sali teatralnej, zaraz obok nas, zasiadał również sam Krzysztof Jasiński, który jest Dyrektorem Teatru Scena "STU" oraz legendą sceny teatralnej Krakowa. Spektakl wszystkim bardzo się podobał. Po opuszczeniu teatru, wróciliśmy do autokaru i udaliśmy się w drogę powrotną do Sandomierza, w którym byliśmy około 1.00 w nocy. Bardzo zmęczeni, ale jednocześnie zadowoleni z wycieczki, rozeszliśmy się do własnych domów.