Przepisy gry w Badmintona
- Boisko i jego wyposażenie
- Lotka
- Rakieta
- Wyposażenie
- Losowanie
- Punktacja
- Zmiana stron boiska
- Serw
- Gra pojedyncza
- Gra podwójna
- Błędy pól serwisowych
- Błędy
- Powtórzenia
- Lotka nie w grze
- Gra ciągła, naruszanie przepisów, kary
- Wersja skrócona - link
- 1. Boisko i jego wyposażenie
- 1.1. Boisko powinno być prostokątne o szerokości linii 40 mm jak na rysunku A.
- 1.2. Linie powinny być łatwo dostrzegalne najlepiej koloru białego lub żółtego.
- 1.3. Wszystkie linie należą do części obszaru, który tworzą.
- 1.4. Słupki powinny mieć wysokość 1,55 m od powierzchni boiska i pozostawać pionowo gdy siatka jest naprężona jak
opisano w przepisie 1.10.
- 1.5. Słupki powinny być ustawione na liniach bocznych do gry podwójnej jak pokazano na rysunku A, niezależnie od
tego czy rozgrywana jest gra pojedyncza czy gra podwójna.
- 1.6. Siatka powinna być wykonana ze sznurka koloru ciemnego o wymiarach oczek nie mniej niż 15 mm i nie więcej
niż 20 mm.
- 1.7. Siatka powinna mieć szerokość 760 mm i długość co najmniej 6,1 m.
- 1.8. Górny brzeg siatki powinien być obszyty z obu stron 75 mm białą taśmą z materiału owiniętą wokół sznurka lub
linki. Taśma ta musi pozostawać na wierzchu sznurka lub linki.
- 1.9. Sznur lub linka powinna być mocno naprężona równo z wierzchołkami słupków.
- 1.10. Górny brzeg siatki, mierząc od powierzchni boiska, powinien być na wysokości 1,524 m na środku boiska i
1,55 m na liniach bocznych do gry podwójnej.
- 1.11. Nie powinno być żadnych szczelin pomiędzy końcami siatki i słupkami. Jeżeli potrzeba, to siatka powinna być
przywiązana końcami na całej szerokości.
Rysunek A - boisko
- 2. Lotka
- 2.1. Lotka może być wykonana z materiałów naturalnych i/lub syntetycznych. Charakterystyka lotu lotek
wykonanych z materiałów syntetycznych powinna być ogólnie podobna do lotek wykonanych z naturalnych piór, z
korkową podstawą krytą cienką warstwą skóry..
- 2.2. Lotka powinna mieć 16 piór zamocowanych w podstawie.
- 2.3. Pióra we wszystkich lotkach danego typu powinny mieć tę samą długość mierząc od koniuszków piór do
brzegu podstawy. Długość ta powinna być między 62 mm a 70 mm.
- 2.4. Koniuszki piór powinny być ułożone w okrąg o średnicy od 58 mm do 68 mm.
- 2.5. Pióra powinny być mocno związane nicią lub innym odpowiednim materiałem.
- 2.6. Podstawa powinna mieć średnicę od 25 mm do 28 mm i być zaokrąglona na spodzie.
- 2.7. Lotka powinna ważyć od 4,74 g do 5,50 g.
- 2.8. Lotka niepiórowa.
- 2.8.1. "Koszyczek", lub symulacja piór z syntetycznych materiałów zastępuje naturalne pióra.
- 2.8.2. Podstawa jest opisana w przepisie 2.6.
- 2.8.3. Wymiary i ciężar powinny być jak w przepisach 2.3., 2.4. i 2.7. Jednak z powodu różnicy w
ciężarze właściwym i innych właściwościach materiałów syntetycznych w porównaniu z piórami dopuszczalna
jest różnica do 10%.
- 2.9. Uwzględniając niezmienność ogólnych właściwości szybkości i lotu modyfikacje powyższych parametrów
lotek mogą zostać przyjęte za zgodą Związku Narodowego którego to dotyczy:
- 2.9.1. tam, gdzie warunki atmosferyczne spowodowane wysokością lub klimatem powodują, że opisany standard lotki jest
nieodpowiedni; lub
- 2.9.2. jeśli zaistnieją specjalne okoliczności, które powodują potrzebę zmian w interesie gry.
- 2.10. Sprawdzanie szybkości lotek
- 2.10.1. Aby przetestować lotkę należy pełną siłą uderzyć od dołu lotkę nad linią tylną. Lotka powinna zostać
uderzona pod kątem zwróconym ku górze i w kierunku równoległym do linii bocznych.
- 2.10.2. Lotka o prawidłowej szybkości upadnie nie bliżej niż 530 mm i nie dalej niż 990 mm od przeciwległej linii
tylnej jak pokazano na rysunku. B.
Rysunek B
- 3. Rakieta
- 3.1. Części rakiety są opisane w przepisach 4.1.1. do 4.1.7. i zilustrowane na rysunku C.
- 3.1.1. Główne części rakiety to: rączka, pole naciągu, głowica, trzonek, łącznik i rama.
- 3.1.2. Rączka jest częścią rakiety służącą do uchwycenia przez zawodnika.
- 3.1.3. Pole naciągu jest częścią rakiety służącą do uderzenia lotki przez zawodnika.
- 3.1.4. Głowica otacza pole naciągu.
- 3.1.5. Trzonek łączy rączkę z głowicą (uwzględniając przepis 4.1.6.).
- 3.1.6. Łącznik (jeśli istnieje) łączy trzonek z głowicą.
- 3.1.7. Rama składa się z głowicy, łącznika, trzonka i rączki razem wziętych.
- 3.2. Rama nie powinna przekroczyć całkowitej długości 680 mm i całkowitej szerokości 230 mm.
- 3.3. Pole naciągu.
- 3.3.1. Pole naciągu powinno być płaskie i składać się ze wzoru skrzyżowanych żyłek przeplecionych
albo zawiniętych na skrzyżowaniach. Wzór naciągu ogólnie powinien być jednolity, w szczególności tak
samo gęsty na środku jak gdzie indziej.
- 3.3.2. Pole naciągu nie powinno przekraczać 280 mm długości i 220 mm szerokości. Jednak naciąg nie
może być przedłużony do miejsca, gdzie ewentualnie znajduje się łącznik, pod warunkiem, że szerokość
tego przedłużonego obszaru nie przekracza 35 mm i że całkowita długość pola naciągu nie przekracza 330
mm.
- 3.4. Rakieta powinna być wolna od:
- 3.4.1. jakichkolwiek przypiętych obiektów i części wystających innych niż używane wyłącznie do
ograniczenia albo zapobiegania zużyciu, pęknięciu i wibracji, rozłożenia wagi lub dopasowania rączki
przez taśmę do dłoni zawodnika, które maja odpowiednią wielkość i są stosowane do tych celów; oraz
- 3.4.2. wszelkich urządzeń, które umożliwiałyby zawodnikowi podczas gry zmianę w jakimkolwiek stopniu
jej kształtu.
Rysunek C - rakieta
- 4. Wyposażenie
Międzynarodowa Federacja Badmintona (IBF) orzeka we wszystkich kwestiach związanych z tym czy rakieta, lotka albo
wyposażenie lub prototyp użyty do gry w badmintona jest zgodny ze specyfikacja. Takie orzeczenie może zostać wydane z
inicjatywy Federacji lub na wniosek jakiejkolwiek zainteresowanej strony, włączając zawodników, producentów sprzętu lub
Związki Narodowe.
- 5. Losowanie
- 5.1. Przed rozpoczęciem gry powinno dokonać się losowania, strona wygrywająca powinna wybrać jedną z dwóch opisanych poniżej możliwości:
- 5.1.1. serwować lub odbierać jako pierwsza;
- 5.1.2. rozpocząć grę na jednej lub drugiej stronie boiska.
- 5.2. Strona przegrywająca powinna dokonać wyboru jako druga.
- 6. Punktacja
- 6.1. Mecz powinien być prowadzony do dwóch wygranych setów, chyba że ustalono inaczej.
- 6.2. Mecz rozgrywa się do dwóch wygranych setów (2:0 lub 2:1) do 21 punktów, bez strat( czyli błąd = punkt, tak jak
w, np. w siatkówce)).
- 6.3. W przypadku stanu 20-20 należy uzyskać przewagę dwóch punktów, a punkt 30 jest punktem kończącym, czyli przy
stanie 29-29 osoba, która uzyska 30 punkt, wygrywa.
- 6.4. Przy parzystej ilości swoich punktów, zawodnik serwuje z prawej strony, przy nieparzystej, z lewej.
- 6.5. Strona wygrywająca seta serwuje jako pierwsza w następnym secie.
- 6.6. Gra toczy się bez strat, (czyli tak jak, np. w siatkówce, błąd =punkt)
- 7. Zmiana stron boiska
- 7.1. Zawodnicy powinni zmienić strony boiska:
- 7.1.1. po zakończeniu pierwszego seta;
- 7.1.2. na początku trzeciego seta (ewentualnie); oraz
- 7.1.3. w trzecim secie (przy 11 punkcie) lub podczas meczu jednosetowego, gdy prowadzący zdobędzie 11 punktów.
- 7.2. Jeżeli zawodnicy przeoczą zmianę stron boiska (jak wyznaczono w przepisie 8.1.) powinni to uczynić tak szybko,
jak tylko pomyłka zostanie odkryta i lotka nie jest w grze. Istniejąca punktacja powinna zostać niezmieniona.
- 8. Serw
- 8.1. Przy prawidłowym serwie:
- 8.1.1. żadna ze stron nie powinna stwarzać nieuzasadnionego opóźnienia w serwowaniu gdy serwujący i odbierający
zajęli swoje właściwe pozycje;
- 8.1.2. serwujący i odbierający powinni stać na przekątnie przeciwległych polach serwisowych, bez dotykania linii
ograniczających te pola;
- 8.1.3. jakakolwiek część obu stóp serwującego i odbierającego musi pozostać w styku z powierzchnią boiska, w pozycji
nieruchomej od początku serwu (przepis 8.4.) do jego wykonania (przepis 8.6.),
- 8.1.4. rakieta serwującego powinna uderzyć w podstawę lotki;
- 8.1.5. podczas uderzenia rakietą serwującego cała lotka powinna być poniżej jego talii;
- 8.1.6. trzonek rakiety serwującego podczas uderzenia lotki powinien być skierowany w dół do tego stopnia, że głowica
rakiety jest wyraźnie poniżej całej dłoni serwującego trzymającej rakietę (jak na rysunku D);
- 8.1.7. ruch rakiety serwującego musi być kontynuowany w przód od początku serwu (przepis 9.4.) do jego wykonania;
oraz
- 8.1.8. tor lotu lotki powinien iść w górę od rakiety serwującego, przejść ponad siatką tak, aby bez przeszkód upadła
na pole serwisowe odbierającego (tzn. na lub wewnątrz linii ograniczających pole serwisowe).
- 8.2. Jeżeli serw jest nieprawidłowy na mocy któregoś z przepisów od 9.1.1 do 9.1.8. powinien zostać ogłoszony błąd
(przepis 13) strony serwującej.
- 8.3. Jest błędem jeżeli serwujący próbując zaserwować minie się z lotką.
- 8.4. Od zajęcia przez zawodników ich pozycji, pierwszy ruch głowicą rakiety serwującego w przód jest uważany za
początek serwu.
- 8.5. Serwujący nie powinien serwować dopóki odbierający nie jest gotowy, ale odbierający powinien być uznany za
gotowego jeżeli dokona próby odbioru.
- 8.6. Od początku serwu (przepis 9.4.) jest on wykonany, gdy lotka jest uderzona rakietą serwującego lub serwujący
próbując zaserwować minie się z lotką.
- 8.7. W grze podwójnej partnerzy mogą przyjąć każdą pozycję, która nie przeszkadza stronie przeciwnej.
Rysunek D - pozycja rakiety i dłoni serwujacego
- 9. Gra pojedyncza
- 9.1. Pole serwisowe.
- 9.1.1. Zawodnicy powinni serwować z i odbierać na swoich właściwych prawych polach serwisowych, gdy serwujący nie
zdobył lub zdobył parzystą ilość punktów w danym secie.
- 9.1.2. Zawodnicy powinni serwować z i odbierać na swoich właściwych lewych polach serwisowych, gdy serwujący zdobył
nieparzystą ilość punktów w danym secie.
- 9.2. Lotka jest odbijana naprzemiennie przez serwującego i odbierającego dopóki nie zostanie popełniony błąd lub
lotka przestanie być w grze.
- 10. Gra podwójna
- 10.1. Rozpoczynając seta i każdorazowo gdy strona staje się serwującą, serw powinien być wykonany z prawego pola
serwisowego.
- 10.2. Tylko odbierający powinien odbierać: jeżeli lotka dotknie lub zostanie uderzona przez jego partnera jest to
błąd i strona serwująca zdobywa punkt.
- 10.3. Porządek gry i pozycja na boisku.
- 10.3.1. Po odebraniu serwu lotka może być odbita przez któregokolwiek z zawodników strony serwującej, a później
przez któregokolwiek z zawodników strony odbierającej i tak dalej, dopóki lotka nie przestanie być w grze.
- 10.3.2. Po odebraniu serwu zawodnik może uderzyć lotkę z jakiejkolwiek pozycji po jego stronie siatki.
- 10.4. Punktacja a serwowanie.
- 10.4.1. Jeśli strona odbierająca popełni błąd lub lotka przestanie być w grze z powodu dotknięcia powierzchni boiska
strony odbierającej, strona serwująca zdobywa punkt i serwujący serwuje ponownie.
- 10.4.2. Jeśli strona serwująca popełni błąd lub lotka przestanie być w grze z powodu dotknięcia powierzchni boiska
strony serwującej, serwujący traci prawo do serwu, odbierający zyskuje punkt i serw.
- 10.5. Punktacja a pole serwisowe.
- 10.5.1. Serwujący rozpoczynając seta powinien serwować z i odbierać na prawym polu serwisowym, gdy jego strona nie
zdobyła lub zdobyła parzystą ilość punktów w danym secie oraz z/na lewym polu serwisowym, gdy jego strona zdobyła
nieparzystą ilość punktów w danym secie.
- 10.5.2. Odbierający rozpoczynając seta powinien odbierać na i serwować z prawego pola serwisowego, gdy jego strona
nie zdobyła lub zdobyła parzysta ilość punktów w danym secie oraz na/z lewego pola serwisowego, gdy jego strona zdobyła
nieparzystą ilość punktów w danym secie.
- 10.5.3. Wzór odwrotny powinien zostać zastosowany do partnerów.
- 10.6. Serw, bez względu na kolejność, powinien być wykonywany naprzemiennie z pól serwisowych, z wyjątkami
określonymi w przepisach 12. i 14.
- 10.7. W każdym secie prawo do serwu przechodzi z pierwszego serwującego na pierwszego odbierającego, później na
partnera odbierającego, później na przeciwnika który powinien serwować z prawego pola serwisowego (przepis 11.5.),
następnie na jego partnera i tak dalej.
- 10.8. Żaden zawodnik nie może serwować lub odbierać poza kolejnością lub odbierać dwa następujące po sobie serwy w
tym samym secie, z wyjątkami przewidzianymi w przepisach 12. i 14.
- 10.9. W następnym secie którykolwiek z zawodników strony wygrywającej może serwować tak jak którykolwiek z
zawodników strony przegrywającej może odbierać.
- 11. Błędy pól serwisowych
- 11.1. Popełniono błąd pól serwisowych jeżeli zawodnik:
- 11.1.1. zaserwował poza kolejnością;
- 11.1.2. zaserwował ze złego pola serwisowego; lub
- 11.1.3. stojąc na złym polu serwisowym był przygotowany do odbioru i serw został wykonany.
- 11.2. Jeśli błąd pól serwisowych został odkryty po następnym serwie, błąd nie powinien zostać poprawiony.
- 11.3. Jeżeli błąd pól serwisowych został odkryty przed następnym serwem:
- 11.3.1. jeżeli obie strony popełniły błąd, powinno nastąpić powtórzenie;
- 11.3.2. jeżeli strona popełniająca błąd wygrała tę wymianę lotek, powinno nastąpić powtórzenie;
- 11.3.3. jeżeli strona popełniająca błąd przegrała tę wymianę lotek, błąd nie powinien być poprawiony.
- 11.4. Jeżeli następuje powtórzenie z powodu błędu pól serwisowych, jest ono grane z poprawionym błędem.
- 11.5. Jeżeli błąd pól serwisowych nie został poprawiony, gra powinna się toczyć bez zmiany pól serwisowych (z
ewentualnym nowym porządkiem serwowania).
- 12. Błędy
Błędem jest:
- 12.1. Jeśli serw jest nieprawidłowy (przepis 8.1.) albo ma zastosowanie przepis 8.3. lub 10.2;
- 12.2. Jeśli lotka jest w grze i:
- 12.2.1. upadnie poza liniami ograniczającymi boisko (nie na lub wewnątrz tych linii);
- 12.2.2. przejdzie przez lub pod siatką;
- 12.2.3. nie przejdzie ponad siatką;
- 12.2.4. dotknie sufitu lub ścian;
- 12.2.5. dotknie zawodnika lub jego ubioru;
- 12.2.6. dotknie każdego innego przedmiotu lub osoby poza bezpośrednim otoczeniem boiska.
(W przypadkach, gdy jest to konieczne ze względu na strukturę budynku, lokalne władze badmintona mogą wydać
rozporządzenie z prawem veta ich Związku Narodowego, w którym określone będą przypadki w których lotka może dotknąć
przeszkody).
- 12.3. Jeżeli podczas gry początkowy punkt styku z lotką nie jest po stronie siatki uderzającego (uderzający może
jednak podążyć rakietą za lotką ponad siatką podczas uderzenia).
- 12.4. Jeśli lotka jest w grze i zawodnik:
- 12.4.1. dotknie siatki albo słupka rakietą, ciałem lub ubiorem;
- 12.4.2. wtargnie na boisko przeciwnika rakietą lub ciałem ponad siatką oprócz sytuacji dozwolonej w przepisie
12.3.;
- 12.4.3. wtargnie na boisko przeciwnika rakietą lub ciałem pod siatką tak, że to przeszkadza lub rozprasza
przeciwnika; lub
- 12.4.4. przeszkadza przeciwnikowi tzn. powstrzymuje go od uderzenia lotki, gdy ta przelatuje ponad siatką.
- 12.5. Jeżeli podczas gry zawodnik rozmyślnie rozprasza uwagę przeciwnika poprzez krzyk lub gestykulację.
- 12.6. Jeśli podczas gry lotka:
- 12.6.1. zostanie złapana i przytrzymana na rakiecie a następnie rzucona podczas wykonywania uderzenia;
- 12.6.2. została uderzona dwa razy z rzędu przez tego samego zawodnika;
- 12.6.3. została uderzona przez zawodnika, a bezpośrednio po nim przez jego partnera; lub
- 12.6.4. dotknęła rakiety zawodnika i kontynuuje lot w tylną stronę boiska tego zawodnika.
- 12.7. Jeżeli zawodnik jest winien uporczywych lub specjalnie popełnianych wykroczeń określonych w przepisie 15.
- 12.8. Jeżeli zaserwowana lotka jest chwycona na siatce i pozostaje zawieszona na brzegu siatki lub po przejściu
ponad siatką zostaje chwycona w siatce.
13. Powtórzenia
- 13.1. Powtórzenie jest ogłaszane przez sędziego prowadzącego lub zawodnika (gdy nie ma sędziego) aby wstrzymać
grę.
- 13.2. Powtórzenie może zostać ogłoszone w razie nieprzewidzialnego lub przypadkowego zdarzenia.
- 13.3. Jeżeli lotka jest chwycona na siatce i pozostaje zawieszona na brzegu siatki lub po przejściu ponad siatką
zostaje chwycona w siatce to powinno zostać ogłoszone powtórzenie, z wyjątkiem gdy jest to przy lotce zaserwowanej.
- 13.4. Jeżeli podczas serwu odbierający i serwujący popełnili błędy równocześnie, powinno zostać ogłoszone
powtórzenie.
- 13.5. Jeżeli serwujący prawidłowo zaserwuje przed przygotowaniem się odbierającego powinno zostać ogłoszone
powtórzenie.
- 13.6. Jeżeli podczas gry lotka rozpadnie się i jej podstawa oddzieli się zupełnie od reszty lotki, powinno zostać
ogłoszone powtórzenie.
- 13.7. Jeżeli sędzia liniowy nie zauważył, a sędzia prowadzący nie może podjąć decyzji, powinno zostać ogłoszone
powtórzenie.
- 13.8. Błędy pól serwisowych (patrz przepis 12.3.) mogą spowodować powtórzenie.
- 13.9. Gdy zostaje ogłoszone powtórzenie, gra od ostatniego serwu nie powinna się liczyć a zawodnik który serwował
powinien serwować ponownie z wyjątkiem gdy ma zastosowanie przepis 12.
14. Lotka nie w grze
Lotka nie jest w grze, gdy:
- 14.1. Uderzy w siatkę i pozostaje tam chwycona lub zawieszona na górnym brzegu siatki;
- 14.2. Uderzy w siatkę lub słupek i zaczyna spadać na boisko po stronie siatki uderzającego;
- 14.3. Upadnie na powierzchnię boiska; lub
- 14.4. Popełniono błąd lub ogłoszono powtórzenie.
15. Gra ciągła, naruszanie przepisów, kary
- 15.1. Gra powinna być ciągła od pierwszego serwu do zakończenia meczu, oprócz zezwoleń w przepisach 15.2. i
15.3.
- 15.2. Przerwy nie przekraczające 90 sekund pomiędzy pierwszym i drugim setem i nie przekraczające 5 minut pomiędzy drugim i trzecim setem są dozwolone we wszystkich meczach we wszystkich poniższych sytuacjach:
- 15.2.1. turnieje międzynarodowe;
- 15.2.2. turnieje sankcjonowane przez IBF; oraz
- 15.2.3. wszystkie inne mecze jeżeli dany Związek Narodowy nie opublikował wcześniej decyzji nie zezwalającej na
takie przerwy.
(W meczach transmitowanych przez telewizję sędzia główny może zdecydować przed meczem, że przerwy
określone w przepisie 15.2. są obligatoryjne i o ściśle określonym czasie trwania).
- 15.3. Wstrzymanie gry.
- 15.3.1. Gdy wydarzą się okoliczności niezależne od zawodników, sędzia prowadzący może wstrzymać grę na taki czas,
jaki będzie uważał za stosowny.
- 15.3.2. W specjalnych okolicznościach sędzia główny może poinstruować sędziego prowadzącego, aby wstrzymać grę.
- 15.3.3. Jeżeli gra została wstrzymana, istniejąca punktacja powinna zostać, a gra powinna być wznowiona od tego
miejsca.
- 15.4. Aby uniemożliwić zawodnikowi odzyskanie siły lub oddechu gra nie powinna być opóźniana pod żadnym
pozorem.
- 15.5. Porady oraz opuszczanie boiska.
- 15.5.1. Oprócz przerw określonych w przepisach 15.2. i 15.3, zawodnik nie może otrzymywać porad podczas meczu.
- 15.5.2. Oprócz pięciominutowej przerwy opisanej w przepisie 15.2
|